The Help

Det här mina vänner, är en film som klarar Bechdel-testet (som bland annat Peppe skrivit om här) med glans.

Snabb repris av vad testet innebär:
1. Det finns minst två kvinnor i testet
2. Kvinnorna talar med varann
3.... om nånting annat än män

Och här, i "the Help", finns det knappt en man så långt ögat kan nå (lite sörjde jag att den enda mannen det fanns hopp för - Stuart - också visade sig vara inskränkt och oförstående), och med alla de super-härliga karaktärerna räcker det till och blir över för att ta den här fina historien i mål. Nu hade jag inte läst boken innan så jag vet inget om hur den förhåller sig till den, men jag tyckte om den och tycker absolut att den var sevärd. Och efteråt kan alla påminna sig själv om "I am smart, I am kind, I am important."

p.s. Lite kul förresten att Bechdel-testets hemsida listar alla filmer och ger dem vitsord beroende på om de klarar sig i testet eller inte.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hej då tutten!

Ett veckoslut på landet

No mulberry for this girl.