Emma och Uno

När veckoslutet inte riktigt blev så soligt som jag hade tänkt mig grävde jag ned mig med "Emma och Uno" där
Märta Tikkanen skriver verklighetsbaserat (eller verklighetsinspirerat?) om sin mormor och morfar med utgång i deras brevväxling.

Två dagar senare har jag läst nästan hela och hunnit gå igenom hela känslospektret gentemot Uno. Mest är jag bara irriterad på honom som verkar var så självupptaget och idiotisk. Vid det här utdraget ur ett av hans brev var jag tvungen att slå igen boken och baka rabarberpaj för att lugna nerverna:

"Predikan om äktenskapet hinner jag inte befatta mig med. Har inte tid med privattjafs före midsommar. Jag är uteslutande en offentlig person som arbetar för sak, ej för person"


Du säger det du Uno.

Trots Unos idioti var det här nog ganska intressant läsning att varva sommardeckarna i hängmattan med.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hej då tutten!

Ett veckoslut på landet

No mulberry for this girl.