Politiskt korrekt om sångtexter

Now this is sweden in a nutshell:

När min syster och jag var små hade vi en sångbok som hette Nu ska vi sjunga. I den fanns en sång som gick ungefär så här:

I niggerland händer ibland att man får se vid nilens svarta strand herr krokodil, fru krokodil och lilla krokodilen lilleman...

När vi var i Schweiz förra veckan talade vi om den sången och nu googlade jag lite på den för att se om den fortfarande är aktuell, och visst är den det, men på ett lite annat sätt.
Det här citatet hittade jag angående den ovannämnda boken och sången:

vi kanske ska ta och plocka ut den ur lokalerna eftersom den inte signalerar en särskilt helt okey värdegrund. Hur som helst så känner jag att texter av de slagen som återfinns i just den här sångboken kanske inte speglar de värden vi sätter främst i en modern skola.


Svenskar är så bra på att känna och analysera och värdera. I rättframma Finland så är det nog mera "nä, nu kan vi inte sjunga den sången mera. punkt."

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hej då tutten!

Ett veckoslut på landet