Tantdoppningar vi minns

Det här inlägget som jag hittade i min blogglista idag (rubriken länkar till originalet,ju!) var bara så bra att jag måste dela med mig. För övrigt har jag inte ännu kommit till det här livsskedet.

Tantdoppningar  vi minns

Och när vi nu ändå är inne på det här med bad och tantdoppningar (föregående inlägg gav liksom mersmak) - det finns ju fler sätt för tanter att doppa sig på som förtjänar lite uppmärksamhet.

Förutom klassikern (som alltså går till på så vis att man sakta klättrar baklänges ner för bryggstegen, långsamt släpper taget, och försiktigt glider med ryggen före ner i vattnet samtidigt som man formar munnen till ett ooooo) har vi ju till exempel, som AnnCharlott mycket riktigt påpekar, den nästan lika klassiska tantvadningen. Så här fixar du till den perfekta tantvadningen: Vada sakta ut från stranden. När vattnet når en bit upp på låren tar du en paus. Samla lite vatten i dina kupade händer och vät sedan ner armarna och magen. Liksom för att sakta vänja kroppen vid vattnets kyla. Fortsätt sedan ut i vattnet för att doppa dig. (Det där sista momentet kan vid behov hoppas över). Ett tredje tantalternativ är annars snarlikt klassikern, fast ändå inte. Låt oss kalla det en omvänd klassiker för enkelhetens skull. Den är enkel. Du klättrar även här baklänges ner för badstegen, men vänder dig om på sista trappsteget (naturligtvis försiktigt och lugnt), och släpper taget om stegen när du känner dig redo. Sedan tar du ett försiktigt simtag framlänges ut i vattnet, samtidigt som du sträcker på halsen så att du inte ska få stänk i ögonen. Frusta gärna lite också. Det förhöjer.

Någon tantdoppning jag glömt? Säkert.

Ställer mig förresten också frågan: Hur doppar sig gubbar? Är det bomben från bryggan genom hela livet som gäller för män, eller finns det motsvarigheter till tantdoppningen som jag inte riktigt lagt märke till? Gubbar kanske rent av också tantdoppar sig?

Livets stora frågor, alltså.
Upphör aldrig att fascinera.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hej då tutten!

Ett veckoslut på landet

No mulberry for this girl.