Karkkipäivä

Igår var vi kulturella på jobbet och tillbringade fredagskvällen på KOM-teaterns "Karkkipäivä"-föreställning. För mig som a) har sett teater på finska kanske två gånger och b) aldrig har satt min fot på KOM-teatern tidigare var det hela mycket spännande.
Jag visste absolut ingenting om pjäsen och hade alltså noll förväntningar och förutfattade meningar när det började, och jag blev mycket positivt överraskad av det hela.

Det visade sig att Karkkipäivä handlar om barn med problematiska hemförhållanden, om föräldrar som går in i väggen, om socialen som tar hand om barnen och om alldeles vanliga människor som bara råkar vara på rätt plats vid rätt tidpunkt. Ganska tunga ämnen, men i KOM-teaterns regi har de lyckats blanda in humor också mitt i allt det dramatiska och tragiska, och tack vare det orkade man behandla det här en hel kväll. Det fanns en hel del finns rollprestationer, men också en del överspelande - vissa grejer skulle man ha fattat alldeles tillräckligt bra med lite mindre ansträngning.

Vad tar vi då med oss efter det här?
1) Man borde gå mer på teater.
2) Det skulle göra mig gott att också gå på teater nån annan stans än på svenskis och vidga vyerna litegrann


Karkkipäivä går på KOM-teatern ända fram till februari.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hej då tutten!

Ett veckoslut på landet