Babytecken på café

Idag hade jag stämt träff med Hanna på Luckans babycafé där vi annars också brukar vara varannan onsdag när det ordnas. Nu när lilla B trivs längre stunder på golvet (att svänga sig från rygg till mage är det nya svarta, tydligen) har jag till och med tid och möjlighet att prata lite med de andra där, och när han blir lite äldre ännu och kan titta på de andra barnen så kommer det att bli perfekt.

Oftast är det först något litet ordnat program innan det är fri samvaro, och idag talades det om babytecken - dvs förenklat teckenspråk för babyn. Tanken är, om jag förstod det rätt, att babyn lär sig att förstå och använda tecken så hen kan göra sig förstådd fastän hen inte ännu har ord. Så där spontant så tycker jag att det verkade lite fånigt - tanken att jag skulle börja visa grejer med händerna medan jag talar känns befängd, och jag kan inte riktigt fatta att babyn faktiskt skulle lära sig att förstå. Antagligen borde man vara superkonsekvent om man skall använda det. Just nu känns det inte som nånting som jag kommer att satsa på, men man skall väl aldrig säga aldrig...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hej då tutten!

Ett veckoslut på landet