Facit - hur är det att ha barn?

Det var så många saker jag trodde att skulle vara jobbiga med att vara förälder, så jag tror vi får reda ut dem en och en:

1) Det är sjukt jobbigt att ha barn
Fel. Jag tycker att det på alla sätt har varit mycket mycket lättare att ha barn än vad jag väntade mig.

2) Man är dödstrött och går omkring som en zombie i flera år
Fel. Sömnbrist har heller aldrig varit något jättestort problem hos oss. Visst var jag mycket upp på nätterna med honom då han ännu åt två eller tre gånger på natten, men det tar 20minuter att amma och sen sov vi båda igen djupt. Och på morgnarna tog juristen honom så jag fick sova lite extra. Och efter att vi sömnskolat honom sover alla i familjen som prinsar och prinsessor på natten.
Man får bara se till att gå och lägga sig själv i tid så att man har sovit klart när barnet vaknar klockan 6, men det är en prioriteringsfråga.

3) Tänk om man inte tycker om sitt barn?
Fel. Det här var jag rädd för, men det ordnade sig också. I början är man kanske mer nyfiken och intresserad än superförälskad i sitt barn, men det var nog inget problem att skapa band med barnet.

4) Jag kommer att dö av uttråkan av att vara hemma hela tiden
Fel. Nu när han gör en massa mer och lär sig grejer hela tiden tycker jag uppriktigt att det är roligt att vara med B - han är roligt sällskap! Men som med alla sällskap blir det ibland för mycket av det goda...
När han var mindre och inte gjorde nånting annat än sov och åt och låg på mage på en filt så var det förstås lugnare, men nu när man hela tiden måste hitta på nånting att göra och aktivera barnet så kan jag sakna den tiden.
Jag insåg snabbt att jag blir galen av att vara ensam hemma med honom alla dagar, så jag skaffade nya mammalediga vänner och har försökt vara ganska aktiv för att inte bli hemma.

5) Det enda man talar om som förälder är sitt barn
Både rätt och fel. Det stämmer nog att man skulle kunna tala hur mycket som helst om sitt barn, och det är ju bra fixat på det sättet att man oftast är två som har ett lika stort intresse av barnet så man har nån som också vill tala om det, annars skulle det vara mer problematiskt. Antagligen är det speciellt med första barnet man har ett behov av att ventilera och diskutera med andra i samma situation för man har ju inte en blekblå aning om vad som är normalt eller inte, så det är bra att ha ett bollplank.
Jag har varit supernoga (kanske till och med överdrivet noga) med att med jämna mellanrum lämna mammarollen åt sidan och träffa nära vänner som känt mig också innan jag fått barn och då verkligen ansträngt mig för att tala om allt annat än barnet. Emellanåt måste jag försäkra mig om att B inte tar över mina egna intressen helt och hållet. Sen är det ju ett annat problem att när man bara umgås med ett barn så har man inte så mycket annat att komma med i vuxendiskussioner för man får inte så mycket influenser och intryck från vuxenvärlden.

6) Tänk om jag aldrig vill jobba igen?
Fel. Jag ser fram emot att gå tillbaka till jobbet igen nästa vecka, men omständigheterna förmildras av att B blir hemma med juristen och att vi på så sätt inte behöver oroa oss för hur han har det på dagarna. Till dagis skulle jag inte ännu ha fört honom.
Det är klart att det är lätt och bekvämt att vara hemma. Dagarna går på rutin och jag tror nog att jag skulle vara helt nöjd med mitt liv just nu med att vara hemma. Om jag inte skulle gå till jobbet nu så skulle jag antagligen bygga upp någon rosaröd skimrande dröm om hur det var att jobba, så det är nog bäst att ta en reality check nu en stund innan det eventuellt blir dags för ett syskon. Jag tyckte ju ändå så mycket om mitt jobb tidigare!


Bonusbild på slapp B från i somras

Kommentarer

  1. Jätte trevligt inlägg och håller med dina funderingar. Jag skall också börja jobba nu i januari och vi har en dotter i B:s ålder. Hur länge kommer Juristen att vara hemma med B? Lyxigt att ni kan fixa det så.
    Hälsningar från ett snöigt Saariselkä :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är hemma den här våren. Det är verkligen jätte roligt att vi kan göra det, det gör att jag kan fokusera på jobbet nu och inte behöver oroa mig över hur en eventuell dagisstart eller motsvarande går, och juristen får en möjlighet att vara mera med B. Winwin för alla!

      Radera
  2. Ah, vad jag behövde det här! :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hej då tutten!

Ett veckoslut på landet

No mulberry for this girl.