Medvetenhet

Problemet med att studera såna här miljögrejer som jag håller på med är att man blir så himla medveten: jag kan inte ens gå till butiken mera utan att jag står och för en inre diskussion med mig själv över ursprungsland och transportmedel. Frågeställningen blir ungefär så här:

Egentligen borde man köpa lokalproducerade varor för att understöda arbetsmarknaden i hemlandet och för att förkorta transporter osv. Om vi nu antar att jag står och väljer tomater så är det ändå "bättre" att köpa tomater från Spanien för att den totala energin som går åt till odling och transporter är mindre än i norden där vi måste värma växthus. Så då hjälper det ju liksom inte att tomaterna bara åkt 400 km i lastbil istället för ända från Spanien...

Och då har jag inte ens kommit fram till äpplena ännu. (och joo - sydamerika är "bättre " än tyskland för båttransport är "bättre" än lastbil.)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hej då tutten!

Ett veckoslut på landet