St Petersburg

Vi kom till St Petersburg sent på kvällen, det var bäckmörkt ute och jag var övertygad om att vi tagit fel tåg från Viborg och hamnat i Novgorod istället. Det hjälpte inte direkt att tåget stannade mitt ute i skogen med jämna mellanrum och att folk kom ut ur skogen med en massa korgar med svamp och steg på där, mitt i ingenting. (I ryssland finns det tydligen svamp i mängder...)
Ganska snabbt fick jag ändå ändra min uppfattning för allt gick jätte smidigt - tåg-metro-hotell Aster (perfekt läge och perfekt pris - perfekt hotell som verkligen kan rekommenderas!) och hela resten av resan fanns det absolut ingenting att klaga på. Fast det hjälper nog om man kan läsa kyrilliska bokstäver och lite ryska.

På två dagar hann vi se en hel del av staden och få ett grepp om den - just nu är jag mest förvånad över att jag inte fyllt kameran med fler bilder av palatsen som stod på rad brevid varann. Kanske man blev blind för all skönhet efter en stund?

Ryssland slog mig med häpnad och nu måste jag omarbeta min syn på det landet. Så jobbigt. Not.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hej då tutten!

Ett veckoslut på landet

No mulberry for this girl.