Pysslet

4-åringen och hans pysslande har den senaste tiden stigit till helt nya nivåer - smålegon, duplon, tågbanor, spel och allt annat är ute och det enda som gäller nu är pyssel. Det skall klippas och limmas och tejpas och det går absolut inte att göra något som en har gjort tidigare utan det skall vara nya pyssel. Hela tiden.

När mina idéer började sina gick vi till bibban och lånade "365 things to make and do", vilket såklart så här i efterhand tänkt var som att öppna pandoras ask, för nu kommer han dragande med den stora boken och pekar på valfri sida och vill pyssla. 
Det är ju iof tur att jag i grunden tycker att det är roligt med sånt här, men ibland räcker jag inte till när en samtidigt borde underhålla en snart två-åring som inte riktigt förstår det här med pyssel ännu, om vi säger så.

Men B är oftast nöjd, och det blir det en hel del grejer där jag förvånas över hur mycket tålamod han har. Orka sitta och pilla fullt fullt med små papperslappar liksom.

Veckans inspiration...
... och resultatet. 

Det intressantaste är nästan att följa med hur han handskas med sina begränsningar - han har t.ex insett att när han färgar nånting så är det inte lika jämnt och/eller innanför hans kanter som när en vuxen färgar. Så han sitter och delar ut arbetsroller: "Nu kan du färga, så limmar jag. Så pysslar vi liksom tillsammans. Det heter att man delar."

Så då delar vi en stund.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hej då tutten!

Ett veckoslut på landet