Viborg

I början av september åker vi till Viborg på släktgruppresa. Efter att släkten åkt hem fortsätter vi till St Petersburg och stannar där några dagar. Jag har aldrig satt min fot på rysk mark och ser massor fram emot den här resan som dessutom blir den enda semestern för mig den här sommaren.
Eftersom man aldrig kan börja förbereda sig för tidigt när det gäller att läsa in sig på området har jag nu börjat och har hittills åstadkommit en lista med de viktigaste händelserna i Viborgs historia från grundandet 1293 framåt.Listan ligger nu på tambursbordet så att jag kan repetera lite årtal och händelser varje gång jag går förbi. :)

Nästa steg i förberedelseprocessen är snabb repetition av finlands historia så nu är sommarromanerna utbytta mot Finlands Historia av Henrik Meinander. Igår läste jag om stenåldersmänniskor i nån grotta i pampas - det är lika bra att börja från grunden så att alla begrepp hamnar på rätt plats...

Undrar hur länge jag kommer att orka vara så här ambitiös? Min gissning ligger på ca en vecka.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hej då tutten!

Ett veckoslut på landet