Minisemester

Igår kväll drack jag te och åt en kakbit på caféet på det stora fina hotellet på esplanaden. Alla bordsgrannar var turister, personalen talade engelska med alla och på toaletten var pappret vikt till en trekant, det fanns lyxiga handkrämar och tvålar på lavoarskanten, det spelades pianomusik i foajén och överallt stod soffor och fåtöljer med hotell-mjuka stora dynor. Nästan så man glömmer att man är i Helsingfors och inbillar sig att man är på minisemester på nåt flashigt hotell istället.

För att förstärka intrycket ytterligare såg jag sedan Almodovars nya film på spanska och kände mig ännu mer på semester.

Fast sen gick jag hem via järnvägstorget och där kom verkligheten ifatt mig. Men det var bra så länge det varade.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hej då tutten!

Ett veckoslut på landet