Pensionsbrev

Idag fick jag hem ett brev som vänligt meddelade mig hur mycket pension jag jobbat ihop i nuläget. Jag skulle inte få så hemskt många slantar i månaden om jag skulle bli pensionär nu, tydligen.

I brevet passar de samtidigt på att berätta hur mycket pension jag tjänat in innan det de facto börjar ackumuleras, dvs. hur mycket jag jobbat innan jag fyllde 21. Det är ett absolut mysterium det där - det avdras pension från alla löner så fort man börjar jobba, men pensionen samlas på hög först då man fyllt 21. Vad händer med pengarna innan det? Delas det ut jämnt på alla andra? en cent åt staten, en cent åt pensionärstanten, en cent åt pensionärsfarbrorn...

Som grädde på moset meddelar de att de inte kan beräkna min pension korrekt om min arbetsgivare är statlig eller kommunal. What? Borde inte kommunikationen med just de anläggningarna fungera bäst? Så iom att jag har en kommunal arbetsgivare så stämmer inte ens hela det här brevet?

Tack för den synnerligen nyttiga informationen. Tur att jag inte blir pensionär ännu på en sisådär 40 år.

Dessutom meddelar de vänligt att det tog 1710 dagar för mig att avlägga min högskole-examen. Kommer de att meddela hur länge jag har jobbat också?

Kommentarer

  1. De där breven ger mig ångest.
    Jag försöker tänka på något annat istället. ;)

    XX
    Sara

    SvaraRadera
  2. Sara - jag tycker också de är deppiga. Som tur kommer de inte så ofta!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hej då tutten!

Ett veckoslut på landet

No mulberry for this girl.