Leadership & Management

På torsdagkvällar är det min egen tid, och nu på hösten går jag en kurs i Leadership & Management på London City University. Grundtanken var att jag skulle ha något att göra  som dels skulle erbjuda lite vuxenkontakt (det är trots allt lite tunnsått med vuxendiskussion i min vardag just nu...) och samtidigt ge mig lite mer kött på benen i min jobbroll. Så jag sökte fram den här kursen på City Universitys öppna avdelning som visserligen inte ger några studiepoäng eller motsvarande, men som jag tror kommer att lära mig både det ena och det andra.

Som den konsult jag är (och det faktum att säkert närmare 80% av vår bekantskapskrets jobbar med någon som liknar konsultuppdrag) har en av de mer intressanta aha-upplevelserna hittills varit att alla inte jobbar som konsulter! På kursen finns folk som jobbar på sjukhus, hotell, universitet, resebyråer och så jag (och några andra konsulter :). Gemensamt för oss alla verkar vara att alla är relativt nya teamleads med ca en handfull personer att handleda, och att vi alla hittills mest har freestylat men känner att det kanske skulle vara bra med lite teoretisk bakgrund att luta sig på.

Hittills har vi mest pratat organisationskultur och organisationsstrukturer och vad de båda kan innebära för de som leder och de som blir ledda, men mot slutet av kursen blir det mer praktiskt med presentationer och grupparbeten och sånt.
Det känns kul att ha tagit ett litet steg tillbaka mot arbetslivet igen, och det är kul att ha en egen grej att göra här. Och ja - jag som var en notorisk sovare på föreläsningarna under studietiderna har inga problem här, kanske myten om att man borde studera något man verkligen är intresserad av stämmer?


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hej då tutten!

Ett veckoslut på landet