Jag skall lära mig skida

Om två veckor åker vi till Lappland. Mycket snö, fint väder, bada bastu och bubbelbad, spela scrabble och canasta och sätta sig vid dukat bord - det blir bra. Mindre bra är att det innebär de årliga 20-kilometers dagliga skidturerna upp på något fjäll och sen hem igen med 5cm stora blåsor på hälarna, skidor som glider mer bakåt än framåt och dåligt humör pga att jag helt enkelt inte kan skida.

Men se, istället för att vara irriterad över att jag inte kan något som jag har gjort hela mitt liv har jag nu gjort slag i saken och bokat en 90 minuters skidlektion. Jag är övertygad om att jag gör fel och tröttar ut mig själv vilket leder till att det inte är roligt och alla andra glider fram utan minsta problem - till och med 75-åringarna med höftprotes.

Om det inte blir bättring i det hela efter lektionen och lite övning så tänker jag hålla mig till pulkabacken kommande år. Eller iallafall inte åka längre än 1½ km längs parfymspåret (det upplysta busenkla för alla som sminkar sig för att åka skidor) till kaffestugan där man får nybakta munkar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hej då tutten!

Ett veckoslut på landet