Scent of a woman


I min nyfunna iver över att kunna fixa bilder till bloggen måste jag limma affischen från "Scent of a woman" hit. Den var bra - fastän jag var lite skeptiskt inställd till den när jag började titta men det var bra söndagsdrama. Onekligen ganska fascinerande det där med att han kände igen alla dofter och vad dom hette, och sen var scenen där den blinda typen kör ferrari och blir fast av polisen ganska kul.

Jag läste i Illustrerad Vetenskap att dofter är en av de saker som förmedlar minnesintryck starkast - genom en speciell doft kan hjärnan återkalla situationer där den doften fanns, och sen associerar människan mer eller mindre omedvetet ofta en doft med varje nya människa vi möter, och den doften "plockas fram" ur doftminnet varje gång vi umgås med, eller tänker på den människan.

Kommentarer

  1. jo men så ä det jU! smörjer jag in mig med min solskyddsfaktor flyttas jag tillbaka till de lata dagarna på stranen i USA med K och min familj där borta....det är underbart!

    SvaraRadera
  2. anna: håller med dig - solkrämsdoft väcker goda sommarminnen till liv igen!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hej då tutten!

Ett veckoslut på landet