Analys, kul och mindre kul

Nu har det gatt ungefär hälften av kursen, och sa smaningom börjar vi alla inse att det är ganska mycket jobb. Intensivkursen är verkligt intensiv. Mest haller vi pa med diskussioner och analyser; novellanalys för att bekanta oss med tysk litteratur, nyhetsanalyser för att dels veta vad som händer i världen men ocksa för att analysera pa vilket sätt nyheterna framställs i vilka medier. Och däremellan analyserar vi hur det tyska samhället fungerar i olika fragor och jämför med andra kulturer och samhällen. Sant som är tungt att diskutera redan pa svenska...
Mest stressad just nu är jag över uppsatsen som skall lämnas in pa fredag, 5 sidor om nagot med Berlinanknytning. Jag skall skriva om Potsdamer Platz. Men jag har inte skrivit uppsats sedan de där 150 orden i studentexamen. De 5 sidorna skall sedan vidareutvecklas till 10 sidor som samtidigt är slutarbetet och star för 35% av vitsordet.

Kul är ända att man märker att det gar framat. Och kul var det ocksa att jag fick 1,3 för mitt föredrag som jag tyckte att inte gick sa bra. (skalan gar fran 1 som är bäst till 5 som är underkänt). Och att läraren tyckte att min uttal är wunderbar. kulkulkul.

Kul är däremot inte att det inte finns bokstaven som kommer före ä i alfabetet pa tyska tangentbord.

Kommentarer

  1. Alltid då du skriver något måste du börja med att copy ett å som du sedan kan paste in då det behövs.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hej då tutten!

Ett veckoslut på landet