Andras Liv och lördagsbrunch

Jag börjar känna mig mer och mer hemmastadd i Berlin. Det skulle finnas massor att göra och massor att se, men förra veckan var så stressig att veckoslutet blev bara chill och ingen happening och sgs inget turistande. På fredagkväll såg jag Das Leben der Anderen – (ung. Andras liv) på bio, en verkligt bra film om en Stasiagent under DDR-tiden som ”byter sida” när han övervakar en författare. Mycket tyskt, men också mycket sevärt och tänkvärt.

Lördag blev lugn, jag vandrade runt i Prenzlauer Berg (stadsdel som var på östsidan och nu är upprustad och übertrendig), kollade in lokal ung design och satt i flera timmar på ett café; lördag är brunchdag i Berlin, då ska man äta frukost kl 3 på ett café, läsa en bok och titta på folk. Min frukost bestod av nystekta plättar med frukt och pudersocker. Not too bad. Lördagsbrunchkulturen skulle jag kunna importera till Helsingfors.

Söndag blev mera studieorienterat, med mellanförhör på tisdag är det bäst att repetera konjunktiv och particip. Suck. Men på kvällen gick jag på bio, en liten liten bio med plats för kanske 30 pers. Jag såg Eternal Sunshine of the spotless mind som kom för nåt år sen, men som jag inte hade sett. Den var bra, men ganska weird. Men jag var lite för trött och för seg för att uppskatta den…

Annars har veckoslutet varit ackompanjerat av Berlinfyndet Keiran Goss – hans låt ”Jamaica I’m in love” har gått på repeat sgs konstant…

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hej då tutten!

Ett veckoslut på landet