Slutet i sikte

Igår presenterade jag mitt slutprojekt i kursen. Det gick helt ok, men blir störd på den tyska grammatiken som säger att alla verb i meningen skall komma sist. Eftersom jag har en benägenhet att bygga långa meningar när jag talar så har jag svårt att få slut på dem - jag kommer helt enkelt inte ihåg vilka alla verb jag skall rada upp efter varandra för att få slut på meningen...Imorgon har vi slutprov men det är bara hörförståelse och läsförståelse så man kan inte ens förbereda sig.
I väntan på slutet av kursen underhåller vi oss med att se på film - ikväll ska vi gå på utebio och se "Wer früher stirbt ist länger tot" (den som dör först är längre död). Kan bli intressant. Filmen är österrikisk och österrikisk tyska är skum. Men utebio i Berlin är kul - det är liggstolar och filtar och stor duk och ölförsäljning förstås. Så det är inte så farligt om man inte förstår österrikisk tyska, man kan dricka öl istället.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hej då tutten!

Ett veckoslut på landet